Bewegen tijdens de zwangerschap

Een sportieve zwangerschap: de do's en don'ts – 24Baby.nlBlijven bewegen! Dat horen we van alle kanten deze dagen. En dat bewegen gezond is: dat weten we allemaal. Maar hoe kan je dit blijven doen als zwangere vrouw? Wat is er oké om te doen als er een klein wezentje in je buik aan het groeien is?  
In normale omstandigheden (lees: geen coronatijden) en een normaal verloop van de zwangerschap mag je de meeste sporten blijven uitoefenen. Denk maar aan zwangerschapszwemmen, fietsen en yogagroepslessen.  

Op dit moment moeten we “in ons kot blijven”, dus groepslessen gaan niet door. Jammer! 
Toch kan je blijven bewegen. Denk maar aan een wandeling, een fietstocht, stepping, ... Op internet vind je vele filmpjes met oefeningen die je thuis kan doen. Belangrijk hierbij is dat je luistert naar je lichaam. Doe niets dat pijnlijk of oncomfortabel aanvoelt. Begin ook niet meteen met de zwaarste oefeningen, maar bouw rustig op.  

Spelen met je grotere kinderen kan ook al een goede bewegingsactiviteit zijn, zoals estafette tussen kegeltjes lopen, met een bal naar elkaar gooien, trucjes doen met een bal, …  
Mee op de trampoline springen kan je beter vermijden, dit is te belastend voor je bekkenbodemspieren die nu wat soepeler zijn door de zwangerschap.   

Ben je thuis aan het werk en zit je veel achter je PC? Let erop dat je niet te lang te blijft zitten. Sta regelmatig recht, rek je eens goed uit, loop een toertje rond de tafel, schud eens met je armen en benen en je kan opnieuw aan de slag. Doe dit zeker elk half uur. 

Het voordeel van te blijven bewegen tijdens de zwangerschap is dat je mogelijks minder zwangerschapskwaaltjes hebt - aangetoond in verschillende onderzoeken. Ook zouden vrouwen die voldoende bewegen beter herstellen na de bevalling. En in het algemeen voelen mensen die sporten zich fitter en gezonder. Allemaal goede redenen om te blijven bewegen J  

Toch zijn er ook momenten dat je beter stopt met sporten. Als je één van onderstaande klachten hebt, stop dan meteen en neem contact op met je vroedvrouw of huisarts: 

  • Duizeligheid 
  • Hoofdpijn en braken 
  • Pijnlijke harde buiken 
  • Pijn in onderrug en/of schaamstreek 
  • Als je je kindje al even niet meer voelde bewegen 
  • Bloed- of waterverlies

Heb je een duwtje in de rug nodig om te starten met bewegen? Het Vlaams Instituut Gezond Leven startte enkele jaren geleden met het project Bewegen-op-verwijzing. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een coach. Die gaat samen met jou een persoonlijk beweegplan opstellen om het bewegen aantrekkelijk en haalbaar maken.  

Ook veel info hier: http://www.gezondsporten.be/article.php?id=419

Sport ze!