Hoe is je lichaam er nu écht aan toe na de zwangerschap?

We lazen in het weekblad Knack een artikel over je lichaam na de zwangerschap, en besloten meteen het hier voor jullie samen te vatten. Want ook wij in De Kraamvogel krijgen heel wat vragen en opmerkingen over het vrouwenlijf na de bevalling. En we zijn helemaal gewonnen voor open en eerlijk. Zodat je weet wat je kan verwachten, je je niet abnormaal voelt én op tijd hulp vraagt.

bodyAlexander Krivitskiy

Eerst en vooral: ontzwangeren duurt écht minstens 9 maanden. En bijna alle prille mama’s maken zich zorgen over hun veranderde lichaam. Ze vragen zich af: is dit wel normaal? Gaat het ooit nog weg? Komt het nog wel goed?

Daarom, voor al deze mama’s: een overzicht in 10 punten!

  1. Aambeien: bijna 4 op 5 vrouwen hebben er last van na de bevalling. Niets om je voor te schamen dus. Als je veel pijn hebt: vraag raad aan je vroedvrouw of huisarts. Er zijn oplossingen!
  2. Allergieën die verschijnen óf verdwijnen: doordat je immuunsysteem zich aanpast tijdens de zwangerschap en na de bevalling als het ware gereset wordt, kunnen allergieën verdwijnen. Jammer genoeg kan je er ook plots krijgen. Het kan ook dat je plots barstende migraine krijgt na één glaasje wijn of een stukje chocola, terwijl dat voorheen nooit het geval was. Hiervoor kunnen we je veranderde hormoonhuishouding als schuldige aanduiden.
  3. ‘Lege theezakjes’: veel vrouwen missen na de borstvoedingsperiode hun mooie volle borsten. Weet wel dat het preventief dan maar beslissen om geen borstvoeding te geven, niet werkt. De verandering in het borstweefsel heeft nl. al plaats tijdens de zwangerschap. Maar het komt meestal goed, al kan het wel een tijd duren: na 2 à 3 jaar zijn de meeste vrouwen weer helemaal blij met hun borsten!
  4. Een boller buikje: ook dit is normaal. Maar je kan gerust zijn: met de juiste oefeningen onder begeleiding van een postnatale kinesist, komt het weer goed. Vrouwen die een keizersnede ondergingen, melden vaak een hangbuikje achteraf. Je kan dit proberen te voorkomen door je litteken goed te blijven masseren zodat je huid daar niet naar binnen trekt en vast komt te zitten aan de onderliggende weefsels.
  5. Haaruitval: tijdens de zwangerschap valt er weinig tot geen haar uit. Maar in de periode daarna haalt ons lichaam dat in. Dus schrik niet als je douche-afvoer alweer vol haren zit… Het haar groeit ook weer terug, allemaal tegelijk, wat bij sommige vrouwen even kan leiden tot een kapsel in een kapsel ;-)
  6. Urineverlies: 6 op de 10 vrouwen hebben na de bevalling last van urineverlies of het moeilijk ophouden van windjes of stoelgang. Dit komt door je verslapte bekkenbodemspieren. Leer hier niet mee leven, maar stap ermee naar je vroedvrouw of huisarts, en vraag een doorverwijzing naar een postnatale kinesist. Door de juiste oefeningen te doen, maak je je bekkenbodem terug sterk.
  7. Je zweet meer, én het kan anders ruiken. Dit komt doordat de bacteriële samenstelling onder je oksels verandert.
  8. Je schoenen kunnen knellen: tijdens de zwangerschap stond er meer druk op je voeten en schuiven je voetbeentjes verder uit elkaar door het hormoon relaxine. Na de bevalling kan je ook nog vocht vasthouden of nog een tijdje een groter gewicht meedragen. Gelukkig is deze grotere schoenmaat (of zelfs een verschillende maat van de ene voet tov de andere) meestal tijdelijk.
  9. Rommelende darmen, winden en constipatie: doordat je baarmoeder snel krimpt en je darmen terug ruimte krijgen, kan dit met gerommel, krampen en winderigheid gepaard gaan. Als je al constipatie had tijdens de zwangerschap, kan die aanhouden. Eet genoeg vezels, ontbijt met een kiwi, drink genoeg water. En spreek je huisarts aan als je problemen aanhouden.
  10. Je vagina is anders en je orgasmes misschien ook: vaginale winden, pijn tijdens het vrijen, een ander gevoel als je klaar komt: je bent zeker niet de enige. Ook hier zijn het bekkenbodemspieroefeningen die je kunnen helpen. Vraag raad aan je postnatale kinesist.

Je leest het: een heel rijtje! Zwangere mama: panikeer niet, maar weet dat deze dingen erbij kunnen horen. En pas bevallen mama: je bent niet alleen! Vraag hulp, en weet dat het allemaal weer goed komt! Misschien niet meer exact zoals vóór je zwangerschap, maar wel helemaal OK.