Sociale verloskunde

het noodzakelijke samenspel tussen kwetsbare moeder, medische zorg en sociaal domein
Door onder redactie van Eric A.P. Steegers, Adja J.M. Waelput, Piet-Hein T.M. Peeters

Een boek voor ...

zorgpartners
23 november 2021

Sinds het begin van het programma Klaar voor een Kind (2008) volgen we in De Kraamvogel de initiatieven op die in Nederland genomen worden rond kwetsbare moeders. Heel mooi vonden we de term ‘sociale verloskunde’ die we voor ’t eerst jaren geleden hoorden gebruikt worden door prof. Eric Steegers. We hebben de term dan ook snel in onze werking geïntroduceerd. Vroedkunde is vaak meer dan medische zorg en opvolging. En dit ‘meer’, nl. het ondersteunen van vrouwen bij andere aspecten van hun leven die een rol spelen in hoe zij kunnen moederen, is sociale verloskunde. Een vroedvrouw moet dit volgens ons niet alleen doen, maar samen met collega’s uit het sociaal werkveld. Het ‘samenverhaal’ is hierin vooral belangrijk!

Cover boek sociale verloskunde 460x613

Met veel belangstelling en ook soms afgunst naar de financiële middelen die er in Nederland tegenover worden gesteld, haalden we inspiratie uit de verschillende werkingen die werden opgestart.

Ik was dan ook heel blij met de uitgave van dit boek, waarin nog eens duidelijk wordt wat er al gebeurde en wat er nu georganiseerd wordt.

Het boek is doorspekt met interessant wetenschappelijk onderzoek, maar ook met getuigenissen van moeders. Het traject van Klaar voor een Kind in Rotterdam tot het landelijk programma Kansrijke Start wordt beschreven, info over ZwangerWijzer en het gebruik van Kansenkaarten, het gebruik van de verschillende screeningtools, hoe je met zwangere kwetsbare vrouwen een relatie kan opbouwen en hen kan ondersteunen, hoe je kan omgaan met diversiteit en het concept van Waardegedreven zorg: dit vind je allemaal duidelijk uitgeschreven.

Ik vind dit een boek dat elke professional die werkt met kwetsbare zwangeren toch op z’n minst eens moet doorbladeren, en nog liever echt doorlezen. Ik hoop zeker ook dat onze beleidsmakers dit boek ter hand nemen, en het voorbeeld van Nederland volgen om middelen vrij te maken om mee te zorgen voor een optimale levensstart van elk kind, door het gezin waarin hij/zij geboren wordt, adequaat te ondersteunen!

Uitgeverij Bohn-Safleu-van Loghum
ISBN 978-90-368-2724-9