De elementaire kunst van het zorgen voor de aanstaande moeder
Door Heng Ou

Een boek voor ...

ouders
08 september 2023
boekomslag Negen gouden maanden

Mijn eerste indruk: mooie titel, veelzeggende ondertitel maar saaie kleuren wat betreft design. Tot mijn 19-jarige dochter me erop wees het wel heel mooi te vinden en dat het past in de ‘sad beige baby’-trend van op o.a. TikTok. Als moeder van een tiener en twintiger had ik hier nog niet over gehoord. Ze legde me uit dat het een trend is om alles voor de baby en babykamer in neutrale beige kleuren te kiezen. Dus ik mag hier besluiten dat het boek trendy vormgegeven is, en zeker jonge zwangeren zal aanspreken 😊

Dan het belangrijkste: het inhoudelijke. Het boek gaat over de zorg voor de zwangere tijdens haar zwangerschap. Heel fijn dat dit onder de aandacht wordt gebracht. Het gaat tijdens de zwangerschap niet alleen over de baby maar zeker, en misschien zelfs vooral, over de transformatie van ‘meisje’ naar Moeder of Opnieuw Moeder. Al eerder recenseerde ik 2 boeken die de aandacht bij de moeder legden tijdens de kraamtijd: 'Omarm de kraamtijd' en'Dagboek voor het vierde trimester'. Nu gaat het over het eren van de aanstaande moeder.

Het boek pleit ervoor je over te geven aan de zwangerschap en alle veranderingen die dat met zich meebrengt: fysiek uiteraard maar ook mentaal en emotioneel. Daarvoor verdient elke zwangere een cirkel van mensen die haar toegewijde zorg geven.

Er wordt gesproken over 5 schatten die een aanstaande moeder mag ontvangen: Verstilling (de waarde om af te remmen en naar je lichaam te leren luisteren), Eer (met verwondering en ontzag kijken naar wat je lichaam allemaal kan), Vertrouwen (in contact komen met een innerlijk vertrouwen in wat jij en je baby nodig hebben), Intimiteit (je omringen met steun) en Kracht (je hebt een oerkracht in je). Deze 5 schatten worden in opeenvolgende hoofdstukken uitgebreid beschreven. Hoe ontdek je deze schat? Wat gebeurt er? Wie helpt je? Allemaal heel mooi beschreven, met quotes doorspekt en advies van professionals. Ik heb het met plezier gelezen en vond het heel empowerend. Niets betuttelend of ‘zo moet het en anders doe je het niet goed’ wat ik elders wel eens lees. Wel integendeel, alle keuzes zijn goed en waardevol.

In het tweede deel van het boek krijg je heel wat recepten die je als zwangere zouden kunnen ondersteunen. Hier komen de Chinese roots van de schrijfster tot uiting. Bij heel wat recepten fronste ik toch even mijn wenkbrauwen: niet alle ingrediënten zijn makkelijk te vinden bij ons, én ik denk dat heel wat recepten ook niet aan een westers smakenpalet beantwoorden. Maar wie weet vind jij ook hier een schat.

Mooi boek om aandacht te geven aan de zwangere zelf en haar in haar kracht te zetten, klaar voor de bevalling en het moederschap!

Uitgeverij Samsara, 2023

ISBN 978-9-49330-130-6