Door Djanifa Da Conceicao

Een boek voor ...

ouders
14 december 2023
boek foto vroedvrouw met tekeningen van inclusieve gezinnen

Mijn eerste reactie toen dit boek aankwam: wat een prachtig en uitgebreid boek! Meer dan 400 bladzijden dik met schitterende illustraties van Atelier Mayura.
Laat je door het formaat van dit boek niet afschrikken: het boek is heel logisch opgebouwd en leest als een trein. Een ideaal boek om hier en daar een stukje te lezen, naargelang in welke fase je je bevindt. De schrijfstijl is heel aangenaam en tekst wordt afgewisseld met overzichtelijke lijstjes en waardevolle illustraties.

We hechten veel belang aan preconceptiezorg en het is dan ook fijn te zien dat dit boek al start bij de kinderwens. Je menstruatiecyclus, anticonceptie, voeding, sport, een fertiliteitstraject… alles komt aan bod.

Er wordt doorheen het hele boek duidelijk aandacht besteed aan inclusiviteit: niet alleen zijn de illustraties heel divers, er wordt ook informatie gegeven over zwanger worden met hulp van een donor, bewust alleenstaande ouders en draagmoederschap. Dat maakt dit boek herkenbaar en bruikbaar voor iedereen.

Na de kinderwens volgt het uitgebreidste hoofdstuk over de zwangerschap, ingedeeld per trimester. Naast info over de verschillende kwaaltjes die je kan ervaren en wat daarbij kan helpen en de ontwikkeling van je kindje per week, is er ook veel aandacht voor alle keuzes die je maakt in je zwangerschap. De auteur schetst daarbij uitgebreid alle mogelijkheden zonder je in een bepaalde richting te willen duwen. Belangrijk daarbij is wel dat een aantal dingen, zoals de opvolging van de zwangerschap, in Nederland anders geregeld zijn dan in België. Ook het kraamzorgsysteem en de regeling van zwangerschaps- en ouderschapsverlof zijn niet hetzelfde.

“There are no wrong decisions. Only different ones.”

In het derde hoofdstuk komt de bevalling aan bod. Naast medische en praktische informatie is ook hier aandacht voor wat bevallen mentaal met je doet. Na het lezen van dit hoofdstuk heb je heel wat informatie in je rugzak om in overleg met je zorgverlener geïnformeerde keuzes te maken. Er is ook ruimte voorzien voor het opstellen van een geboorteplan. Ook hier worden een aantal verschillen tussen Nederland en België zichtbaar. Zo wordt er in Nederland veel vaker thuis of poliklinisch in het ziekenhuis bevallen, en en is andere medicatie gebruikelijk als pijnstilling. De belangrijkste boodschap blijft voor ons dan ook om in gesprek te gaan met je zorgverlener over je wensen en bezorgdheden.

In de laatste twee hoofdstukken komen de kraamtijd en het ouderschap tot de leeftijd van 12 maanden aan bod. Ook hier vind je heel wat praktische tips en tricks om die eerste onzekere maanden door te komen, met opnieuw ook aandacht voor je mentale welzijn. Waar wij iets minder fan van zijn: slaapschema’s voor pasgeboren baby’tjes, al geeft de auteur hier zelf ook aan dat het belangrijkste is dat je je eigen kindje volgt.

“There is no such thing as being the perfect parent, so just be a real one.”

In zijn geheel vinden wij dit boek een fantastisch naslagwerk om al vanaf de kinderwens in huis te hebben, of een ideaal cadeau om aan een zwangere vriendin te geven.

Uitgeverij A.W. Bruna