DE KRAAMVOGEL

... voor zorgverleners

Expertise Perinatale Zorg

Boekrecensie Wonderbaarlijk en De Geboortebundel

Wonderbaarlijk, alles wat je moet weten als je vrouw gaat bevallen – Joyce Schouten & Marijn van der Zwaard

Saskia las het boek Wonderbaarlijk, alles wat je moet weten als je vrouw gaat bevallen van Joyce Schouten & Marijn van der Zwaard

Een nuchter boek, speciaal voor partners wiens vrouw gaat bevallen. Er zijn niet zo veel boeken voor vaders/meemoeders/partners dus dit is zeker welkom.Het is heel praktisch. Er wordt in heldere bewoording beschreven wat er gebeurt tijdens een bevalling en wat als het anders loopt. Je leest over deze onderwerpen heel feitelijk wat er normaal gebeurt, wat je ziet en wat jij als partner kan doen.

In een volgend hoofdstuk gaat het verhoogde risico’s en ingrepen. Ook interessant als je graag op alles voorbereid bent. Ik maakte me hierbij de bedenking dat zwangere vrouwen soms geen zin hebben om hierover te lezen, en dat het dan wel handig kan zijn als de partner er al iets over weet. Zo kan je de bevallende vrouw toch goed bijstaan bij onvoorziene omstandigheden en word je ook zelf niet overvallen.

Ook moeilijke onderwerpen komen aan bod, zoals vroeggeboorte en doodgeboorte.

In het deel rond voorbereiding op de bevalling gaat het over thuis bevallen of in het ziekenhuis, poliklinisch of niet, hoe jullie je als koppel kunnen voorbereiden op de bevalling en vooral: wat jouw rol als partner kan zijn. Tenslotte worden dan nog een aantal feiten en fabels opgesomd. In het boek vindt je ook een aantal getuigenissen van zowel mannen als vrouwen die een zwangere bijstaan tijdens de bevalling. Mooi!

Met al dit kan je als partner voorbereid je vrouw optimaal ondersteunen tijdens de bevalling!

Eén nadeel voor de Vlaamse lezers: het is wel echt een Nederlands boek, het gaat over de situatie in Nederland waar de geboortezorg er toch anders uitziet dan de Belgische. Maar desalniettemin kom je als partner door dit boek te lezen wel voorbereid mee naar de bevalling!

Uitgeverij Samsara
2023 ISBN 978 94 93301 63 4

Om verder te lezen ...