DE KRAAMVOGEL

... voor zorgverleners

Expertise Perinatale Zorg

Mentale gezondheid in Coronatijden

Onze mentale gezondheid ten tijde van Corona

 mentale zorgen

Wanneer ik dit schrijf, zitten we in de vierde week van de maatregelen die de overheid nam om ervoor te zorgen dat de Coronabesmettingen in ons land niet te snel toenemen.

Dit moet ervoor zorgen dat de zorgsector niet overbelast wordt.

Het lijkt te werken.

Toch blijven de maatregelen al zeker van kracht tot na de paasvakantie: scholen blijven gesloten, kinderen vervelen zich, winkelen zit er niet in, zo veel mogelijk ‘in je kot blijven’, social distancing, telewerken,…

Dit alles heeft een hele impact op iedereen.

Zeker als je net mama of papa bent geworden, of nu zwanger bent, kan je dit ervaren als een eenzame tijd met veel piekeren en zorgen.

Daarom deze tips die we bij elkaar sprokkelden via heel wat mails die we ontvingen, nieuwsbrieven, online berichten, enz. (met dank aan al deze bronnen: te veel om op te noemen):

Bewegen tijdens de zwangerschap

Een sportieve zwangerschap: de do's en don'ts – 24Baby.nlBlijven bewegen! Dat horen we van alle kanten deze dagen. En dat bewegen gezond is: dat weten we allemaal. Maar hoe kan je dit blijven doen als zwangere vrouw? Wat is er oké om te doen als er een klein wezentje in je buik aan het groeien is?  
In normale omstandigheden (lees: geen coronatijden) en een normaal verloop van de zwangerschap mag je de meeste sporten blijven uitoefenen. Denk maar aan zwangerschapszwemmen, fietsen en yogagroepslessen.  

Ode aan Gonul

Een paar keer per jaar verzorgen we de basisopleiding kraamzorg in een thuiszorgdienst. Gedurende 4 dagen worden verzorgenden ondergedompeld in de wereld van zwangere en pas bevallen vrouwen en hun gezin. We proberen hen te doordringen van wat kwaliteitsvolle kraamzorg is en daarbij ligt voor ons de klemtoon vooral bij het empoweren van de kraamvrouw.
Voor deze meestal vrouwen geen evidente opdracht om 4 dagen stil te zitten ook al maken we er een erezaak van om het zo interactief mogelijk te brengen.
Zoals het bij elke nieuw verworden kennis hoort, bevragen we op het einde van die vier dagen wat de ondertussen kraamverzorgenden belangrijk vonden en meenemen naar de gezinnen. En soms krijg je een heel levensverhaal en wijsheid cadeau.

‘Zelfzorg’ is niet genoeg voor een moeder met een burn-out

We lazen dit prachtig artikel van Diana Spalding, en vertaalden het voor jou.

Het oorspronkelijke artikel vind je hier.

Je kent het wel: de vraag of alles goed gaat… Automatisch zeg je (meestal iets te enthousiast): “Ja geweldig! Met jou?”. Terwijl de echte antwoorden, wanneer je je kwetsbaar opstelt, zouden moeten zijn:

Ik heb geen energie
Ik voel me uitgeput
Ik weet het niet

We weten allemaal hoe belangrijk het is om goed voor onszelf te zorgen. En wanneer we verbonden kunnen blijven met onze eigen gezondheid, zal dit overvloeien naar onze kinderen en kunnen we geduldigere, liefdevollere en vrolijkere ouders zijn.

Maar de werkelijkheid is dat zelfzorg niet genoeg is. En het is tijd dat we tegen moeders zeggen dat een burn-out, die veroorzaakt is door de cultureel-afgeleide overweldiging, niet enkel door zelfzorg opgelost kan worden.

We wensen je een warme gedichtendag

Een pareltje van Jo Olluyn voor de Kraamvogel.

gedichtendag

 

 

 

Logo gezond zwanger worden

 

 

 De Kraamvogel is één van de

 Vlaamse Expertisecentra Kraamzorg ,

een partnerorganisatie van Kind & Gezin.

Kind en gezin

 

  

de kraamvogel

 

 

 

Hier kan je borstvoeding geven!

  Meer info op Borstvoedings-vriendelijke locaties

borstvoeding

Op www.kraamvogel.be gebruiken wij cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook analytische cookies voor onze bezoekersstatistieken. Als je doorklikt ga je akkoord met het plaatsen van de cookies.